Prof. Dr. Alexander Rühle

Professor Campus Köln

B.A. Medien- und Eventmanagement

Courses (selection)

  • Fundamentals of Media Economics
  • Basics of media management
  • Event Management
  • AV media economics
  • In-depth business administration

Main areas of work and research

  • Technology acceptance of new media
  • branding
  • Pricing in e-commerce

Curriculum Vitae

  • Academic education

    University of Cologne: Studied business administration, majoring in: Media Management; Marketing/Market Research; Degree: Diplom-Kaufmann

    Erasmus University Rotterdam: Degree: Graduate Certificate of International Business

  • Professional stations

    Several years of consulting experience (e.g. conception of pricing strategies, market segment analyses, event management (e.g. SUMMEX conference), sales organization)

    Professional activities abroad in the fields of market research, industry and trade in Taiwan, USA and Germany.

Publications and conference papers (selection)

Alexander Rühle, Franziska Völckner, Henrik Sattler und Claudia Hatje (geb. Riediger) (2012): Attitude-based versus choice-behavior-based success of brand extensions, in: Schmalenbach Business Review, Vol. 64 (April), S. 59-76. [VHBJOURQUAL2-Ranking: B; Ranking WU Wien: A].

Franziska Völckner, Alexander Rühle und Martin Spann (2012): To divide or not to divide? The impact of partitioned pricing on the informational and sacrifice effects of price, in: Marketing Letters. [VHB-JOURQUAL2-Ranking: B, Ranking der WU Wien: A].

Alexander Rühle, Jan-Michael Becker, Franziska Völckner, Henrik Sattler (2012): How retail brands can positively influence consumers’ purchase decisions for national brands, in: Proceedings of the 41st Annual Conference of the European Marketing Academy (Lisbon, Portugal).

Alexander Rühle, Franziska Völckner, Henrik Sattler und Claudia Hatje (geb. Riediger) (2011): Attitude-based versus choice-behavior-based success of brand extensions, in: Proceedings of the 40th Annual Conference of the European Marketing Academy (Ljubljana, Slovenia).

Alexander Rühle und Franziska Völckner (2011): Stellenwert von Marken als Werttreiber für Unternehmen, in: F. Völckner, C. Willers und T. Weber (Hrsg.): Markendifferenzierung – Innovative Konzepte zur erfolgreichen Markenprofilierung, Wiesbaden, S. 15-38.

Alexander Rühle, Martin Spann und Franziska Völckner (2009): The impact of partitioned pricing on the price response of demand, in: Proceedings of the 38th Annual Conference of the European Marketing Academy (Nantes, France).

Karen Gedenk, Alexander Rühle und Michael Knaf (2007): Akzeptanz von RFID bei Shoppern im Lebensmitteleinzelhandel, in: Schuckel, M., Toporowski, W. (Hrsg.), Theoretische Fundierung und praktische Relevanz der Handelsforschung, Wiesbaden, S. 595-616.

Karen Gedenk, Alexander Rühle und Michael Knaf (2007): Nicht alle Käufer akzeptieren RFID, in: Fleischwirtschaft, 87(5), S. 62-67.

Karen Gedenk, Alexander Rühle und Michael Knaf (2007): Was Käufer von RFID halten, in: Absatzwirtschaft, Nr. 4, S. 52.

Awards

Best-Paper-Award-Nominierung der European Marketing Academy (EMAC) Fachkonferenz (Ljubljana, Slowenien; Nantes, Frankreich)