Prof. Dr. Sao-Wen Cheng 鄭少文

Head of Media and Event Management Campus Frankfurt

B.A. Medien- und Eventmanagement

M.A. International Marketing and Media Management

Courses (selection)

  • Media management theory
  • Economics
  • Music management

Main areas of work and research

  • Media economics
  • Media management
  • Music management
  • Cultural economics
  • Health economics
  • Public economics
  • Chinese economy study

Curriculum Vitae

  • Academic career

    1999 - 2004

    Doctorate, University of Siegen; Degree: Dr. rer. pol.

    1997 - 1999

    Music studies, University of Siegen

    1993 - 1998

    Studied economics at the University of Siegen; degree: Diplom-Volkswirt

    1992 - 1993

    German language course, University of Siegen

    1984 - 1988

    Grundstudium der Wirtschaftswissenschaften an der Soochow-Universität in Taipeh, Taiwan; Abschluss: Bachelor of Arts

  • Career stages (academic)

    since 10/2018

    Media University of Applied Sciences, Frankfurt: Professor in the Department of Economics

    2011 - 2018

    Autoworld Parts Co., Ltd. Mira Loma, CA, USA; Productmanager

    2010-2012

    e2move GmbH, Handel und Vertrieb von Elekrofahrzeugen; Mitgründer

    2006 - 2013

    Online-Kulturplattform Cultureload; Co-founder

    2005 - 2008

    Hellmut Ruck GmbH, Export-, Importmanager

    since 07/2004

    Lecturer at the University of Siegen

    1999 - 2005

    University of Siegen: Research assistant at the Chair of Finance (Chair holder: Prof. Dr. R. Pethig)

    since 1993

    Commercial Times in Taipei, Freelance correspondent

    1989 - 1990

    Commercial Times in Taipei, Schwerpunkt: Chinese economy, global economy; journalist

Publikationen

Journal articles

Altruism and Donations (zusammen mit Andreas Wagener), Jahrbuch für Wirtschaftswissenschaften 52 (2001), S/ 59-76
Cultural Capital and the Consumption of Cultural Services (zusammen mit Rüdiger Pethig), Schmollers Jahrbuch (Journal of Applied Social Sciences Studies) 122 (2002), S/ 445 – 468
Cultural Goods Creation, Cultural Capital Formation, Provision of Cultural Services and Cultural Atmosphere Accumulation, Journal of Cultural Economics 30 (2006), S/ 263 – 286

Discussion papers

Cultural Goods Consumption and Cultural Capital (zusammen mit Rüdiger Pethig), Volkswirtschaftliche Diskussionsbeiträge No/ 86-00, Universität Siegen
Altruism and Donations (zusammen mit Andreas Wagener), Volkswirtschaftliche Diskussionsbeiträge No/ 92-00, Universität Siegen
Cultural Goods Production, Cultural Capital Formation and the Provision of Cultural Services, Volkswirtschaftliche Diskussionsbeiträge No/ 115-05, Universität Siegen

Contribution to anthologies

Kritik an der taiwanischen Kulturpolitik aus Sicht der Entwicklung des Budaishi (in Chinesisch, zusammen mit Shih-Ying Chang), in C/ Neder: Transformation! Innovation? Perspectives on Taiwan Culture (2003), Ruhr-Universität Bochum

Editorship

Chinese Economy Study: Sammelband (2017); Das Buch als E-Publikation der Universität Siegen abrufbar unter:
URN: urn:nbn:de:hbz:467-12222
URL: http://dokumentix/ub/uni-siegen/de/opus/volltexte/2017/1222/

Books

Economic Theory of Culture – A Dynamic Approach (2005); Die Dissertation als E-Publikation der Universität Siegen abrufbar unter: http://dokumentix/ub/uni-siegen/de/opus/volltexte/2005/9/index/html
幼兒教師音樂素養 (Musikalische Früherziehung, Lehrbuch), in Chinesisch (2015), Fudan University Press, Shanghai, China, ISBN 978-7-309-11681-6/j/275
身障音樂家的故事 (Die Geschichte der behinderten Musikern), in Chinesisch, (2016), Manuskript
Kinderbuch Übersetzung (von der deutschen Sprache ins Chinesische), (2016), Fudan University Press, Shanghai, China. 我的第一本书: 消防队; 建筑工地; 动物园; 农场/  (Mein erstes Wörterbuch: Feuerwehr; Baustelle; Im Zoo; Bauernhof/ Ravensburger Buchverlag)/

Newspaper article

Seit 1990 sind zahlreiche Zeitungsartikel in der taiwanesischen Tageszeitung “Commercial Times” und “China Times” (in Chinesisch) erschienen/
Förderung
Gründungsprojekt Cultureload, wurde durch das Bundesministerium für Wirtschaft und Technologie gefördert (Förderkennzeichen: 03EGSNW011, 03/2008 – 02/2009)
Mitgliedschaften
Experimental Aircraft Association (EAA), Chapter 494