Prof. Dr. Sven Dierks

Professor Campus Frankfurt

B.A. Medien- und Wirtschaftspsychologie

Courses (selection)

  • Media Psychology
  • Business Psychology
  • Market and media research
  • Questionnaire and test construction
  • Social Sciences
  • Social psychology

Main areas of work and research

  • Media and media research
  • Transformation processes in the media landscape
  • Nutrition as a social phenomenon
  • Advertising efficiency calculations and advertising success controls
  • Advertising research
  • Influencers
  • Social media
    Fake news and conspiracy theories

Curriculum Vitae

  • Academic education

    1996

    University of Hamburg: Doctorate (Dr. phil.) with the topic: “Housewives in retirement? Identity problems in biographical transition phases.” (Supervisor: Elisabeth Beck-Gernsheim)

    1985-1992

    University of Hamburg: Studied sociology, psychology, history and statistics. Master’s thesis: “Old people in St. Pauli – strategies and problems of living”

  • Career stages

    since 2017

    Media University of Applied Sciences: Professor in the Department of Psychology, Campus Frankfurt a. M.

    since 2016

    Media University of Applied Sciences: Lecturer in the Department of Psychology, Campus Frankfurt a. M.

    since 2016

    Managementconsulting, Frankfurt: Advertising effectiveness research and advertising efficiency analyses

    2012-2015

    AGOF Services GmbH, Frankfurt: Managing Director

    2006-2012

    IFCOM GmbH, Hamburg: Managing Director

    1999-2006

    Spiegel-Verlag, Hamburg: Head of Market Research

    1995-1999

    Radio Marketing Service, Hamburg: Head of Advertising Research

    1994-1995

    Marketing and market research consultancy, Hamburg: Freelancer for radio stations

    1992-1993

    GfM-Getas, Hamburg: Project Manager Social Research

Memberships

  • DGPuK (German Society for Journalism and Communication)
  • BVM (Professional Association of German Market and Social Researchers). Currently regional manager in Mannheim, from
  • 2001-2015 spokesman of the regional council and co-opted member of the board

Websites and blogs

www.dr-dierks.de
www.werbeeffizienz.guru

Publications (selection)

  • Dierks, Sven, Eick, Eva, Garrecht, Gabriel, Tiemeier, Tobias (2022): Die Auswirkung von Werbeunterbrechung im Action-Trailer auf Arousal, Valenz und unterschiedliche Emotionen unter Einbezug des TAWNY-Emotionserkennungstools
  • Big Bang oder Kontinuität im Wandel? (2017). In: MARKENARTIKEL – Fachmagazin für Markenführung, S. 22-23. Hamburg.
  • Das AGOF-Verfahren: Herausforderungen und Weiterentwicklung (2014). In:  Martin Welker u.a. (Hg.): Handbuch Onlineforschung, S. 327-344. Köln.
  • Nutzungsmessung über optische Mustererkennung (2011). Mediaspectrum 8.
  • Wohin führt die Werbewirkungsforschung (2010). Focus Jahrbuch, S. 281-292. München.
  • Das Internet nennt Laufen. Die Lebenswelt mobiler Online (2010). Mediaspectrum 5.
  • Medienentwicklung der letzten 25 Jahre (2009). In: Sven Dierks (Hg.): Quo vadis Zeitschriften?  S. 13-18. Wiesbaden.
  • Internet und die Kannibalisierung von Print (2009). In: Sven Dierks (Hg.): Quo vadis Zeitschriften? S. 93-96. Wiesbaden.
  • Resultate der Käufermarktforschung (2009). In: Sven Dierks (Hg.): Quo vadis Zeitschriften? S. 149-168. Wiesbaden.
  • Aktionsfelder und Anforderungen an die Käufermarktforschung (2009). In: Sven Dierks (Hg.): Quo vadis Zeitschriften? S. 189-198. Wiesbaden.
  • Viel ist nicht genug. Warum sind aufwändige Stichproben notwendig (2009). Mediaspectrum 2.
  • Das Internet und die Kannibalisierung von Print: Wo steht die Bevölkerung? (2008). In: Focus-Jahrbuch, S. 287-300. München.
  • Mit Zielgruppen kommunizieren: Finanzspezifische Zielgruppen (2005). In: Stephan Duttenhöfer, Bernhard Keller u.a.: Handbuch Kommunikationsmanagement, S. 97-108. Frankfurt.
  • Unklare Perspektiven: Altersvorsorge in Deutschland (2005). research & results 2.
  • AdProof 1: PKW: Die Wirkung von PKW-Kampagnen in gehobenen Zielgruppen (2004). Hamburg.
  • Online versus Print: Macht der Internet-Auftritt von Zeitschriften dem gedruckten Medium Konkurrenz (2002). In: Claudia Fantapié Altobelli (Hg.): Print contra Online, S. 119-126. München.
  • Online oder Print: Befruchten oder konkurrieren Online- und Printmedien (2002). In: Carsten Gansel & Anna-Pia Enslin (Hg.): Literatur – Kultur – Medien: Facetten der Informationsgesellschaft. Berlin.
  • Finanzdienstleister in Deutschland (2000). Planung & Analyse 6.
  • Faktoren der Werbewirkung: 10 Jahre Niko-Index (2000). Hamburg.
  • Hausfrauen im Ruhestand!?: Identitätsprobleme in biographischen Übergangsphasen (1997). Hamburg.
  • Radio macht Werbung effektiver: Qualitäten der Radiowerbung II – die neue Wirkungsstudie von ARD, RMS und IP (1997). Planung und Analyse, 6.

Als Herausgeber:

  • Quo vadis Zeitschriften?: Änderung der Medienlandschaft und Auswirkungen auf den Pressekäufer (2009). Wiesbaden.
  • Werbewirkung: Die Bild-Sprache der Werbung – und wie sie wirkt: Projektion aus den Blickwinkeln dreier Analysemethoden (2005). Frankfurt.
  • Klaus Schönbach: Eine Inventur der Inventare. Übersichten zu Effekten von Anzeigen: Eine annotierte Bibliografie (2002). Frankfurt.

Vorträge

  • “Persönlichkeitsstruktur, Medienutzung und Orthorexia Nervosa” (mit Hänsel, A.S.). 19. Dreiländertagung der Deutschen Gesellschaft für Ernährungsmedizin e.V. (DGEM) u.a., 2020, DOI: 10.1055/s-0040-1710233
  • “Transformationsprozesse in der Medienlandschaft” (laufende Vortragsreihe, z.B. vor Handelskammern, bei Verbänden etc.)
  • “Digitale Nutzung und Nutzerpotenziale aus Sicht der Touristikbranche”. DRV Kongress 2014. Abu Dhabi (Abu Dhabi, VAE).
  • “Mobile Magazinnutzung im Auge des Lesers – innovative Nutzungsmessung mit dem stern” (mit Michael Hallemann). Kongress der deutschen Marktforschung 2011. Berlin.
  • “Advertising effectiveness of car campaigns” (mit Rolf Pfleiderer). Readership Research Symposium 2003. Cambridge, Mass. (USA).
  • “Benefits of Radio Advertising. Efficiency of Radio Advertising in the Media mix” (mit Christoph Wild). ESOMAR, Media Research 1998. Mexico City (Mexiko).
  • “Radio in the media mix. Radio advertising for high interest products”. ESOMAR, Radio Research Symposium 1997. Warschau (Polen).